Tjohoo!

image

Har frågat runt lite bland vänner och bekanta om det är någon som kan/känner någon som kan svetsa aluminium för ett nytt motorfäste till brädan. Känns som att det är rätt sällsynt, det tog säkert ett par månader innan jag fick höra att Tomas har en bekant som var villig.
Men vad gör det, det är ju ändå vinter!!

image

Efter att gjort några prototyper på skrivaren (maskinerna hjälper varandra 😉 så var det dags att realisera designen i metall. Har faktiskt det lite tunt med bits nu då mina trotjänare  3mm tog mycket stryk då jag gjorde plåtarna till fräsen, hade bara en kvar och den såg sliten ut. Men jag handlade en bunt 1.5 mm som jag tänkt använda till kretskort… Så de fick duga.

image

Så en tunn liten fjuttfräs mot 5mm härdat aluminium?? Gick rätt bra faktiskt, men slutnotan hamnade trots det på tre dödsfall.. 😦
De första två var på grund av ett avrundningsfel, när man skär mjuka former skickas kommandon för cirkelbågar. Dessa valideras sedan för att vara matematiskt korrekta, att det går att ta sig från nuvarande position till nästa med de parametrar som skickats. Vilket låter ju bra?

image

Inte så bra om programmet sen fortsätter! Som ni kanske ser är det två spår i nedersta hörnet, där den först skippade böjen i hörnet och fortsatte mot nästa hörn i en rak linje. Vilket hade väl gått bra om den gjort så hela vägen, men när den nästan var igenom så blev bågen kortare pga 3Dmodellen och då accepterades den, den var nu inom toleranserna. Alltså 1.5 mm bits vs ca 4.5 mm plåt. Den rök som en tandpetare.
Lösningen på detta var att öka noggrannheten, från 0.01 mm till 0.001!! Skulle aldrig hittat detta om den inte klagat på programmet, sen när jag ställt om till fler decimaler så använde jag testläget i grbl, $C. Mjukvaran i fräsen tar då emot kommandon precis som vanligt men rör inte på fräsen utan kontrollerar bara om de är giltiga och ber sen om nästa. Den gick från 66 ogiltiga kommandon till noll, trots detta kändes det lite tveksamt att starta samma program en tredje gång, med en tredje likadan bit.

image

Men det gick ju vägen! Här är baksidan och de tabs som håller allt på plats tills det är klart.

image

Prototyp och färdig del! Ouch! Tog även med 3Dkonturen mot trucken 😉
Men den tredje bitsen då? Kände mig lite tuff inför sista skäret så ökade hastigheten till det dubbla! Vilket gick ett tag men sen rök den med. De parametrar som funkade var 500mm/min, 10 000 rpm och 0.3 mm skärdjup.

image

Yea 😀 kul att hitta en bra kombo för att skära alu med! Även om det gick några bits så lät det bra och blev snygga skär, så utan missöden bör det gå utan problem. Jag tror att en mindre fräs är rätt lämpligt med, med 3 eller 4 mm bits som jag testat förut gick det lite väl tungt, även om den verkade klara det. De single flute bits jag använt till alu tidigare är visserligen bra ut temperatursynpunkt, men nu har jag lärt mig att de även skapar mycket vibrationer och en obalans i skäret som är svår att hantera och som i slutändan gör att bitsen lättare går av!

Annonser