Dual balance

Var ett tag sen jag skrev nu. Inte riktigt för att jag inte gjort nått men, livet händer ju och sen har jag inte varit så sugen heller på att skriva så. Iallafall, jag har väntat i ca tre månader på en ny ESC till min longboard och fick den äntligen för några veckor sen(Det blir en annan post). Inför den händelsen och sommaren med bra väder att åka bräda så köpte jag en ny starkare laddare och fler batterier. Laddaren är en Turnigy reaktor 250w och ett nätagg till den ochså en reaktor på 350w. Egentligen ville jag köpa laddaren på 300w då den klarar upp till 20A mot endast 10 på denna, men den fanns inte i lager då jag beställde och, egentligen behöver jag inte mer än 8A för två 4Ah batterier parallellt.

För att kunna ladda batterierna parallellt behövs dock kablage för att kunna koppla in båda samtidigt, jag gjorde en Y-kabel för högströmsanslutningen till batterierna för att driva brädan med men balanseringskontakten för att övervaka batteriet måste även gå att koppla in för att ladda på ett säkert sätt.

image

För detta beställde jag redan förra året hon och hankontakter till balanseringskabeln. Dessa är väldigt enkla då de endast ska koppla ihop alla ledare med samma ledare på kabeln från de andra batterierna. Först tänkte jag endast löda fast dem direkt på en kabel med krympslang på men plasten i kontakterna var lite känslig för värmen från lödpennan. Så jag tänkte att det är lättare att hålla koll på hur mycket jag värmer dem om jag sätter dem på ett kort istället. Och så vred jag ner värmen på pennan 😉

image

Efter att ha lött dit alla kontakter plus kabeln.

image

Lödöarna kopplas ihop med lödbryggor, var extra noga här så det skulle bli någorlunda separation mellan raderna. Efter detta mätte jag noga upp allt med multimetern för att säkerställa att det inte var kontakt mellan några ledare… vore inte så kul att koppla in den om det vore det, kablarna skulle antagligen brinna av med skador på batteriet/brandrisk som följd.

image

För att skydda undersidan med exponerade kontakter skrev jag ut en liten botten som sedan limmades med smältlim, blev riktigt snyggt!

image

Baksidan. Ses!

Kommentera

