Svets!

image

Fick denna bild på min nya truck, alltså !!! Hur bra som helst!
Med alla olika legeringar av aluminium och utan att ens var säker på vad trucken är gjord av så vart det ändå grymt.
Sen har jag fått veta att det finns utrustning för att svetsa alu på Komtek med, så det är kanske något jag får prova själv vid tillfälle.
Synd bara att det är så lång till sommaren 😉

It’s time..

image

Va och lämnade av denna för svetsning igår!

image

Tog och ritade vart den ska sitta bara för att, tror inte det är nån risk att den ska hamna på fel sida men om den skulle göra det så är det ju lite jobbigt 😉
Taggad på att se hur det blir! 😀 känns lite som en milstolpe på något sätt, kan jag skära delar själv och sen få dem svetsade så ger det många nya och häftiga möjligheter. Sen att det här ger brädan min en chans att bli pålitlig, något den inte riktigt varit än så länge.. Och hittills vet jag ju inte ens hur stark den är då remmen hoppat om jag gasat/bromsat för mycket. Jag blir väl först med att ta fram brädan till våren 😉

Tjohoo!

image

Har frågat runt lite bland vänner och bekanta om det är någon som kan/känner någon som kan svetsa aluminium för ett nytt motorfäste till brädan. Känns som att det är rätt sällsynt, det tog säkert ett par månader innan jag fick höra att Tomas har en bekant som var villig.
Men vad gör det, det är ju ändå vinter!!

image

Efter att gjort några prototyper på skrivaren (maskinerna hjälper varandra 😉 så var det dags att realisera designen i metall. Har faktiskt det lite tunt med bits nu då mina trotjänare  3mm tog mycket stryk då jag gjorde plåtarna till fräsen, hade bara en kvar och den såg sliten ut. Men jag handlade en bunt 1.5 mm som jag tänkt använda till kretskort… Så de fick duga.

image

Så en tunn liten fjuttfräs mot 5mm härdat aluminium?? Gick rätt bra faktiskt, men slutnotan hamnade trots det på tre dödsfall.. 😦
De första två var på grund av ett avrundningsfel, när man skär mjuka former skickas kommandon för cirkelbågar. Dessa valideras sedan för att vara matematiskt korrekta, att det går att ta sig från nuvarande position till nästa med de parametrar som skickats. Vilket låter ju bra?

image

Inte så bra om programmet sen fortsätter! Som ni kanske ser är det två spår i nedersta hörnet, där den först skippade böjen i hörnet och fortsatte mot nästa hörn i en rak linje. Vilket hade väl gått bra om den gjort så hela vägen, men när den nästan var igenom så blev bågen kortare pga 3Dmodellen och då accepterades den, den var nu inom toleranserna. Alltså 1.5 mm bits vs ca 4.5 mm plåt. Den rök som en tandpetare.
Lösningen på detta var att öka noggrannheten, från 0.01 mm till 0.001!! Skulle aldrig hittat detta om den inte klagat på programmet, sen när jag ställt om till fler decimaler så använde jag testläget i grbl, $C. Mjukvaran i fräsen tar då emot kommandon precis som vanligt men rör inte på fräsen utan kontrollerar bara om de är giltiga och ber sen om nästa. Den gick från 66 ogiltiga kommandon till noll, trots detta kändes det lite tveksamt att starta samma program en tredje gång, med en tredje likadan bit.

image

Men det gick ju vägen! Här är baksidan och de tabs som håller allt på plats tills det är klart.

image

Prototyp och färdig del! Ouch! Tog även med 3Dkonturen mot trucken 😉
Men den tredje bitsen då? Kände mig lite tuff inför sista skäret så ökade hastigheten till det dubbla! Vilket gick ett tag men sen rök den med. De parametrar som funkade var 500mm/min, 10 000 rpm och 0.3 mm skärdjup.

image

Yea 😀 kul att hitta en bra kombo för att skära alu med! Även om det gick några bits så lät det bra och blev snygga skär, så utan missöden bör det gå utan problem. Jag tror att en mindre fräs är rätt lämpligt med, med 3 eller 4 mm bits som jag testat förut gick det lite väl tungt, även om den verkade klara det. De single flute bits jag använt till alu tidigare är visserligen bra ut temperatursynpunkt, men nu har jag lärt mig att de även skapar mycket vibrationer och en obalans i skäret som är svår att hantera och som i slutändan gör att bitsen lättare går av!

Nylon trim!

image

Gick en sväng på stan i fredag och slog ihjäl tid medan jag väntade på Angela. Så vandrade runt lite på Clas Ohlsson och råkade där gå förbi deras utbud av trimmerlina. Tänkte genast på 3Dskrivaren… Såg jag inte nån som testat det nån gång? Kollade upp det lite snabbt och hittade det här, sen var det ju kört. Linan borde vara av nylon, en av de starkaste plasterna man kan köra i en skrivare. Så köpte en rulle 3mm lina och ett limstift, då det tydligen bara är det som det fäster på.

image

Här har jag precis startat den, kletade bara på limstiftet, ökade temperaturen till 230 C och körde. Och det funkade!!?

image

Första försöket vart en liten Dino!
Helt otippat att det skulle bli så snyggt, förväntade mig en kletig blob. Men som ni ser har den tappat svansen, den är skör då lagren knappt fäst i varandra. Temperaturen är visst för låg.
Vilket var rätt väntat, rekommenderad temperatur för nylon är runt 250 C. Problemet är bara att munstycket på min skrivare är ett j-head, konstruerat av mässing… Och plast. Plasten i munstycket har en specifierad  smälttemperatur på 248C, så det vill jag då verkligen inte gå över, har redan haft sönder ett munstycke en gång i tiden på det sättet.

Men en rekommendation var att istället för att köra så hög temperatur så använder man en långsammare hastighet. Detta ger plasten längre tid på sig att ta åt sig värmen och smälta, vilket borde ge starkare lager.

image

Ökade temperaturen till 238 C och sänkte hastigheten med 30%. Inte helt perfekta resultat men det verkar som om dessa är betydligt starkare!