Wasteboard inserts!

image

Yep! Körde fräsen igen, den har stått några månader nu. Som jag hintade  lite om här, så är det nu dags! Då det är så osmidigt att fästa materialen med tving så har jag nu satt in gängade insatser i min wasteboard, en skiva mdf. Efter att ha mätt och funderat en massa och sen mätt lite till, så kom jag fram till att ett rutnät 9×9 blir nog bra.

image

För att gängorna ska sitta måste de sitta på undersidan. Sen när jag vände på skivan la jag ut en bunt med skräpbitar, då hålen ska fräsas rakt igenom skivan riskerar den att gå in i ramen annars.

image

Varje rad tog typ 20(!) minuter, fegade då jag inte riktigt kommer ihåg hur hårt jag kan köra mdf.

image

Det är sjukt hur en så enkel sak som att räkna ut hur långt det är mellan hålen kan bli fel så lätt. Du tror mig säkert inte, men jag ska visa: du har en bit på 50 cm och ska ha 10 hål. 50/10=5. Så du mäter 5 cm eftersom och så.. Sista hålet hamnar utanför. Men den är ju lätt, du glömde avståndet mellan hålen och kanten!    
Men då gör vi om, och mäter upp vart vi vill ha de yttersta hålen. Vi bestämmer att de ska vara 5cm från kanten, då blir det 40 cm kvar, 40/10 =4. Men då får vi plats med elva hål?
Lättast blir det att rita upp det, då ser vi att det är mellanrummen vi mäter upp och med tio hål får vi endast nio mellanrum. Jag hade lite tur som dubbelkollade, der blev fel flera gånger ^^

image

Kompletterade sen manuellt med några extra hål där fräsen inte nådde, en extra rad längst bak och några längst fram.

image

Totalt 94 st insatser blev det, tog nästan en halvtimme att slå in alla. Efter att alla satt i så tog jag ännu en runda och drev in dem ordentligt med en ringnyckel mellan insatsen och hammaren.

image

När skivan sen var monterad igen var det dags att inviga den! Och första jobbet blev såklart fästblock(eller vad de kan kallas på svenska), för att kunna spänna fast materialen. Som ni ser blev det en höna-eller-ägget situation, då jag inte hade något annat passande så fick en ringnyckel hoppa in igen!
De är ritade i Easel, som är en webbbaserad app för cncfräsar skapad av Shapeoko. Hittade den här sidan och ville prova, ganska smidigt faktiskt. Men det är lite svårt att rita i så tror inte jag kommer använda det så mycket. Ett plus dock är att det är superlätt att ställa in skärdjup och liknande.
Undrar ni över vad shapeoko är så är det en bra fråga, de började som en kickstarter för små cncmaskiner typ som min(fast mindre ;). Nu några år och versioner senare har de dock splittrat sig, företaget har gått isär och en del gör x-carve och den andra shapeoko 3 med en annan partner. Hm. Ja, de verkar vara rätt bra iaf 😉

image

Nu däremot! Nu har jag fräst ut 10 st block, provade skriva ut ett med och även en bunt knoppar! Det är rätt smidigt att dra fast med nyckel med men… Det gör det bara sådär lite extra snabbt och enkelt 🙂
Sen har jag en liten tanke med det med, det går lätt att man drar Väldigt hårt med nyckeln. Speciellt när man blivit van och går på rutin så det vore rätt trist om mdfskivan sprack då. Med knopp på är det nog ingen risk, jag kan dra hur hårt som helst och det sitter bra ändå 😉

Kommentera

