Samsung 245b!

Min älskade 24″ skärm jag köpte för nästan 10 år sen gick å la av för några månader sen. Då orkade jag inte peta på den utan ställde undan den och tog en annan skärm tills vidare.

Men igår så var det en skärm som gått sönder på skolan, han som kom och bytte den frågade sen om vi ville ha den, då flera hade gått och väldigt ofta är det endast en kondensator som man behöver byta så funkar de bra igen.
Så vi satte Olof på att fixa den och kollade runt och testade.. Men vi hittade tyvärr inte vad som var fel.

En liten varning, detta är ingen guide. Vet du inte vad du gör kan du göra illa dig! Och se för guds skull till att dra ur alla kablar innan du börjar skruva i något!
Härmas på egen risk men man kommer oftast oväntat långt med vilja och sunt förnuft(och internet).

image

När jag sen kom hem va jag sugen på att se om jag kunde få igång min skärm istället!
Så tog och skruvade upp den, men för att få av höljet i oskadat skick så googlade jag och hittade en guide!

Vilket ju var tur!

image

För det var ingen kondensator, utan en av dessa resistorer på nätdelen. Det syns att de blivit varma, när jag sen mätte upp dem så var en trasig. Lite oväntat tycker jag, en resistor är så enkel att det knappt är nått som kan gå sönder på den. Värre är dock att det var en effektresistor 68 ohm dock, de har man sällan nått lager på!

image

Som tur va hade jag en som passade, den är på 5 W istället för orginalen på kanske 1W men det passar väl bra, de gick ju sönder ;). Det är den som ser ut som en sockerbit och jag hade sån tur att den tom passade i hålen, även om det blev lite trångt. Väldigt glad att jag har en bra lödkolv, då det såklart var blyfritt tenn (som all elektronik som säljs inom EU), hade aldrig kunnat byta motståndet annars. Eller ja, det hade inte blivit lika snyggt.

Hittade lite andra roliga saker med!

image

Strömförsörjningen  till bakgrundsbelysningen, ser rätt lustig ut med små transformatorer som levererar högspänning till.. Ja, jag vet faktiskt inte. Har hört ccfl nånstans så det kanske är en sorts lysrör? 🙂

image

Här är undersidan på nätdelen. Kraftigt massproducerad, denna sitter nog i många prylar.. Endast koppar på en sida och lägre kvalité än på de andra kretskorten. Och ni ser de vita rutorna med ”tänder”? Det är ett överspänningsskydd, på det billiga sättet! Istället för att använda en komponent till det tar de bara bort en del av lacken och låter det bli överslag (en blixt) mellan banorna!
Utan närmare undersökning (matte) så verkar det mer vara använt som ett extra skydd och inte istället för ett riktigt. Det sitter både varistorer och filter på inkommande spänning, med det är ju ett intressant sätt att lägga till extra skydd då det inte kostar något.

Så till sist!

image

En bild på att den nu funkar igen! Wohoo!

Kommentera

