Physics!

Eller nördighet, beroende på vem man frågar.

image

Var lite nyfiken på hur branta backar jag skulle kunna köra upp för med brädan, sen kom jag på att det kan jag ju faktiskt räkna ut med fysiken jag lärde mig i gymnasiet!
Sen eftersom jag tydligen har lite att göra ibland så kodade jag det till en graf i octave(matlab i linux, för den som vet vad matlab är… 😉 ). På mobilen, dessutom, som jag förresten fixat nu!

Och eeh… den finns i 3D med! 😉

image

Dock så, dessa värden är såklart räknade förenklat utan förluster så som luft- och rullmotstånd, friktion och skräp på vägen. I verkligen behövs det kanske dubbelt så hög effekt, speciellt för högre farter. Men det visar ändå att det inte behövs så mycket energi till el liten farkost.. Jämför mot en bil som säkert ligger 20-30 eller kanske tom 50 ggr högre!

Kommentera

