The last ride…?

2015-10-18 18.38.56

Jag har fått mina nya hjul! Och de är helt grymma, rullar sjukt lätt i jämförelse mot de gamla och eftersom de är större äter de upp stenar och annat skräp på vägen mycket bättre. Nästan så jag höll på att ralma då jag skulle prova dem första gången då brädan bara ville sticka iväg 😉

2015-10-18 18.41.18

Medan jag väntade på hjulen skrev jag ut nya kugg som passade just denna modell(dessa och även båda dessa), tänkte ta de med lite fler kugg för att få samma utväxling då större hjul -> större omkrets -> högre fart/mindre kraft, men blev remmen för kort! CIMG8662

De nya hjulen är dock bredare än de gamla så fick flytta in fästet en bra bit för att det skulle passa. Är inte så optimistisk om att motorfästen i plast är starka nog nu dock så orkade inte rita om dem, efter en ordentlig omgång med bågfil och vanlig fil dock så passade de hyffsat ändå. Och med lite(mycket) lim sen så verkade det sitta. Fick även hem min beställning på ett motordrev i metall så passade på att byta till det!

Så, hur gick då första åkturen med de nya däcken? Super! 😀 Trots att jag endast laddat batterierna till kanske 50% så var jag ute i ungefär 25 minuter och brände på uppför backar och över torget på kullerstenen! Sen tog det slut ungefär 10 meter från dörren hemma så jag gick in och la mig rätt nöjd ^^CIMG8664

Sen dagen efter då jag laddat batteriet och tänkte faktiskt använda brädan som transportmedel och åka ner till Komtek(ska skriva om det sen med, men tills vidare är det hemligt!) så fungerade den inte alls! Istället för att tuta som vanligt(med motorn) när jag slog på strömmen så var det en annan ton i luren 😦 Normalt är den ganska högljudd och tutar glatt en melodi, nu var det en låg, trött ton en gång per sekund tills jag stängde den igen. Så jag fick gå istället 😦

När jag senare kollade upp det stod det i manualen att detta betydde att den inte fick någon signal från radiomottagaren, men då jag mätte upp det och sedan kollade på oscilloskopet så var det tydligt att den fick en signal och att den såg ut som den ska. Mer än troligt så har den(min esc) gått över till de sälla jaktmarkerna.

Det jag tror hänt är att en av de mosfets som styr motorn brunnit, då jag mätte motorkontakterna mot jord så var det en av dem som endast visade 20 ohm. Vilket tyder på att nått inte är som det ska, då de bör vara kopplade på samma sätt och då bör visa samma värde då strömmen är av.

Så frågan är då varför? Jag är lite kluven, escn är ju både liten och billig, endast 60A mot de som andra byggare använt på 120-150A. Men samtidigt så, vad jag räknat fram från de knappfaldiga uppgifterna på hemsidorna så bör motorn inte kunna dra mer än 44A med det batteriet jag har. Så.. ja vad har hänt?

Kommentera

