Delta to wye mod

Ojojoj.. Tog ut ebrädan på ett test, började i en lätt uppförsbacke och brände nästan upp motorn efter kanske femtio meter! Fram till dess gick det dock rätt bra så jag ser det som en framgång 😉

image

Det som verkar hänt iallafall är att då motorn blev för varm lossnade limmet som höll fast statorn(alltså lindningarna i mitten) i fästet, det syns lite att den ryckt ut ett halv varv ur några lindningar och det är skador på kablarna med.
Min tanke är nu att då motorn i princip redan är trasig kan jag lika prova att koppla om den, det går ju inte att ha sönder nått som redan är trasigt 😉

image
Har tänkt på detta ett tag, läste på en blogg där det nämndes snabbt att en borstlös motor kan vara kopplad antingen delta eller wye. Som jag fattar det är de borstlösa från början skapade efter elnätet och har därför tre anslutningar, vilket i princip är ren gissning 😉 Nä, även här läste jag faktiskt en text som antydde att det var så, och att man egentligen skulle kunna ha vilket antal man vill så därför gjorde man en som passade till trefas? Rätta mig om du vet hur det ligger till!
Nu är det iallafall tre trådar och tre spolar, dessa kan man då tydligen koppla antingen i delta, ett triangelmönster med varje spole ansluten till två trådar, eller wye som ser ut som ett y med anslutningar i ändarna och spolarna ihopkopplade med varandra i mitten. (Lägger upp en bild på detta sen)
Här har jag separerat spolarna från varann och märkt dem med en bit krympslang.

image

De flesta borstlösa som finns att köpa till flygplan och liknande(som min) är kopplade i delta. Då behöver strömmen bara passera en av spolarna åt gången och de får därför ett högre varvtal vid lägre spänning och drar mer ström för en viss effekt.
I motorer kopplade enligt wye passerar strömmen två av spolarna varje gång och de behöver högre spänning för att nå samma varvtal men de drar mindre ström för samma effekt.
Effekt är ju spänning gånger ström, så de går att balansera mot varandra till samma resultat. Men det som genererar värme i min motor är den höga strömmen via resistansen i kopparlindningen. Så om jag kan minska strömmen som behövs bör värmen minska med!

image
Lurigt med att koppla om motorn såhär dock, då magnetfältet i spolen beror på vilket håll strömmen går, vilket beror på vilket håll den är lindad åt. Vilket bör göra att om jag råkar koppla dem fel kommer de motverka varandra och motorn kommer inte fungera. Vilket inte vore så kul.

image
Jag hoppas på att spolarna är lindade likadant och innifrån och ut, vilket bör göra att de tåtar som sticker fram längst in i statorn och de längst ut då sitter i samma respektive ”ände”. Enligt vad jag hittat ska spolarna antigen kopplas ihop i den ” yttre” eller den ”inre” änden, så jag antar att vilket som går bra?

image

Här är iallafall motorn ihopsatt och omkopplad! Den ser inte riktigt lika proffsig ut som förut 😉

image

Efter så mycket gissande och avslitna koppartrådar känns det smått otroligt att den trots det verkar fungera fortfarande! Sen bara det slutar regna så ska jag ge mig ut och testa den igen!

Kommentera

