Eboard

Hittade en sida om en kille som testat att skriva ut delar för att montera en motor på sin longboard. Har länge velat ha/bygga på eldrift på min longboard med men har inte känt att jag haft pengar till det då motorfästena som finns att köpa är designade för vissa truckar och drivkuggen för vissa hjul, vilka såklart inte är samma som jag har på min bräda. Så skillnaden mellan att behöva köpa sånna delar mot för bara motor + batteri och elektroniken är säkert minst 5000 kr.

image

Tänkte nu då att kan han så kan väl kanske jagSå jag beställde delar från hobby king, bla den här motorn, det här batteriet och en trådlös dosa. Inte den mest genomtänkta beställningen jag gjort, motorn är kanske lite liten och sånt men samtidigt så tot jag de billigaste delarna som jag trodde skulle funka. Men va ballt det ser ut va?!? 😀

Beställde delarna på söndag och de skickades från kina på måndag, på fredag fick jag dem levererade till dörren! Galet va fort det gick, de var tydligen här på torsdagen redan och knackade på, då var jag inte hemma dock.

image

Under veckan så har jag då såklart haft lite dåligt tålamod och har ritad och skrivit ut lite olika delar, bla sju olika former på motorfästet i ett försök att avbilda formen på trucken. Det gick sådär om jag ska vara ärlig, men det verkar som om det sitter fast nu iallafall!  Här ovan ska jag just skruva fast hjuldrevet, i brist på bättre alternativ körde jag bara med träskruv rakt in i gummit. Ingen vidare bra ide då hjulet blev skevt. :/

Men det sitter ju fast iallafall!image

Här är första monteringen av alla delar, var så till mig att jag råkade skruva fast allt på framhjulen! Helt galet kul att bygga ebräda! Här visade det sig dock att fästet var för klent då det flexade och remmen inte drev på så bra.

image

Det här är då nästa försök och den är betydligt starkare och har även minst dubbelt så mycket plast i sig då den är utskriven med högre inställningar.(Första delen var ju bara en prototyp) Den här är även vinklad då den första var nästan helt rak, vilket placerade motorn farligt nära marken.

image

Här ser vi min högst proffsiga montering av alla delar inför första utomhustestet!! Inga av delarna har skruvhål eller andra monteringsmöjligheter så jag blev helt enkelt less på att inte kunna montera dem snyggt utan att behöva skriva ut saker till det med, jag ville ju bara åka, så det vart eltejp över allt.

Och det funkade faktiskt! i ungefär 100 meter, sen gick det inte så bra.. Men en ny version är just nu på gång så kanske kommer jag 200 meter denna gång… 😉

6 thoughts on “Eboard

  1. Hello impressive work can happen to me implimirlo scheme in a 3D printer? Thank you very much not speak very good English

    • Hello Robert! I’m glad you like it! Where are you from? I can tell you more if you like. I’m not sure what this implimirlo Scheme is that you ask about is, do you want the blueprints? Regards /Petter

      • Hi thanks for answering Spain am sorry for my English, I wanted to make a lomboard as sullo with 3d printer but not to get flat. Thank you

      • Alright! I think I understand you now, you want to make your own electric board, and keep the costs low using the 3Dprinter?
        Just the same as i was thinking. I can confirm that the printed mount works for general cruising also, but hard brakes and steep hills is a problem. I’m uploading my design files to github so you can check them out!

  2. thanks for the planes pass me I’ll take to a store to print it and I’ll tell you thank you very much

Kommentera

