Skruvboven

image

Tänkte för mig själv att jag skulle göra en enkel låda i trä, tre träbitar staplade och limmade till en låda med lock. För att göra det lite snyggare tänkte jag urholka bottnen och locket, men oj. Vilka problem!
Till att börja med tar det galet lång tid, då det blir så mycket material att ta bort. Så jag tänkte pressa min stackars fräs lite extra så det skulle gå lite fortare iaf, men 6mm per pass var vist lite för mycket för mina små drivmotorer då de hackade sig fram. Så jag minskade lite, men problemet kvarstår, minskade lite mer, det vart lite bättre. Den får köra en halvtimme och sen ser jag att den ändå stakar sig? Men nu körde jag ju på rätt snäll matning. Skumt. Började fundera på om en motordrivare var varm, sen jag byggde in elektroniken går det inte riktigt att känna efter heller.

image

Men det visar sig vara vår gamle kompis matarskruven som inte satt ordenterligt!! Jag drog ju åt den, men ändå vill den glida?
Så tänkte jag, fäster den inte på skruven kanske den är lite för tunn nu, jag slipade ändarna duktigt innan jag satt ihop maskinen, men med lite sandpapper eller liknande borde det sitta som berget sen. Efter jag tagit lös motorn ser jag den där lille stumpen, hur tänkte jag där?
Tydligen för lite att fästa i, och kopplingen har nötts i änden där stumpen satt.

image

Det fanns plats att trycka in skruven mer, men med skadan i början ville jag vara säker på att den nu fick bra med material att fästa i. Motoraxeln var dock för lång för att tillåta detta så då fanns det bara en sak att göra!
Kapade axeln, flyttade efter en dryg centimeter till och drog åt något så.. Nu verkar den då sitta iaf!

image

Och spån kan vi tillverka! Men nu vet jag ju fortfarande inte hur hårt jag kan köra? Äh. Bra mycket mer än en shapeoko iaf, pah! Köp en el amigo istället!

Kommentera

