Woodworkin Sunday

Satt och surfade inne i verkstan, det är mysigt där då det börjat lukta trä efter mina tidigare snickerier.
Inte känt mig så kreativ på sista tiden då vi har rätt fullt upp på universitetet, men tänkte iallafall att när jag ändå satt där började jag justera upp bommen på fräsen. Den vart rätt låg när jag monterade, med ett stål i gick den endast att höja till typ 15mm.
Designen är ju tänkt att kunna justeras i höjdled så det gick lätt och fint, nu är det närmare 40mm höjd.
Så då måste man ju prova, har funderat på en hållare till stålen så jag kanske låter bli att bara lägga ifrån mig dem på närmsta yta 😉

image

Går ju bara fint!

image

Den första vart dock mindre bra! Är dock rätt glad att det blev så, tro det eller ej. Sist då jag fräste fick jag ett ovalt hål, igen!! Nu såg jag dock vad som hände, när xaxeln rörde sig stannade den till ibland.. Jag trodde först att den inte orkade med, att det var nått som var skevt eller så, men sen såg jag att motorn fortsatte snurra, det var alltså kopplingen som var lös! Drog åt den och sen funkade det perfekt.
Så sen skulle jag städa upp och dammsugaren funkade kasst igen, som vanligt.. Öppnade locket och kollade, verkade inte vara tätt.

image

Slangen går in genom en gummiring ner i denna sil, har märkt att den fungerar dåligt om den är nere i botten så brukar alltid se till att dra upp den lite så att luften kan passera genom hela silen och inte bara den delen som ligger mot slangen. Provade att dra ut den lite iallafall och då vart det bra sug igen! Men jag vet att jag lämnade den en bit ifrån, det visar sig att dammsugaren drar ner slangen när den startar!
Så efter lite fundering, jag gör en ring som jag kan limma runt slangen som stoppar slangen från att glida in för långt.

image

Tre minuter senare 😉

image

Den passade så bra att jag inte ens behövde limma, och nu är det fart i dammsugaren igen. Fett nöjd, en bra dag i verkstan.

Kommentera

