Tune in

image

Monterat vagnen på xaxeln. Jag är lite fundersam på hur den sitter, den känns rätt stabil men med bultar på 90mm finns det nog utrymme för att de kan flexa som de vill, men det får nog tiden visa.

image

Sen var det bara zaxeln kvar av ramen! Här är det undre fästet på matarskruven till den, hålet för lagret vart tydligen för tight efter lackeringen så jag fick skrapa rent insidan. Men det gick rätt bra, lyckades undvika att skada lacken runt om.. Kanske för att jag använde ett så bra verktyg för det, en skruvmejsel 😉

image

Innan jag tycker den är klar att användas ville jag snygga till ytorna runt fräsen. På var sida om arbetsytan blir det två hyllor eller avställningsytor, för fräsar och verktyg osv. Utan skiva på fräsen går det inte att använda den som bord som jag gjort tidigare så saknade en bra arbetsyta, blev improviserad frihandssågning. Jag tror vikten på skivan underlättade dock för det gick rätt lätt att såga, hade det varit en tunnare skiva skulle den fladdrat runt hemskt och det skulle inte gått bra alls.

image

Första skivan klar, nu blir det att snygga upp det hela!

image

Ordenterliga försänkta hål döljer skruvarna!

image

Riktigt nice finish.

image

Nu hoppar vi lite! Gjort samma sak på andra sidan och även i mitten! Så skönt att fått tillbaka mitt bord! Det är en dålig vana att ställa saker på fräsen men jag har inte plats annars så jag gör det jämt!
Några detaljer: har passat in skivorna med spår i dem för aluminiumplåtarna, den i mitten sticker ut för att verktyget kan gå ut framför kanten på ramen med typ sju cm. Sen får jag lite extra yta där 😉 skivorna på sidan sticker ut typ 4cm bakåt för att skydda väggen bakom från de snurrande matarskruvarna på varje sida då de sticker ut några cm på baksidan.
Sist men inte minst, eldprovet!
Kunde inte riktigt hålla mig, efter att skivorna var monterade och axlarna justerade till att vara plana mot den nya skivan var det dags att testa hur den fungerade. Började först med en träbit men gick sen direkt till det som inte funkade förut, 5mm duralaluminium! Knäckt säkert 10 stål i det, tjockleken gör det svårt att skära ut profilerna.

image

Men det gick rätt bra! Resultatet vart en nyckelring och det verkade flyta på under tiden.
Jag är dock lite fundersam, även om det blev fint och stålet höll så lät det inte så bra. De groteska vibrationer som var ett stort problem förut verkade dock inte uppträda så det kanske inte är så farligt, men från Komtek vet jag att ett fint skär inte låter så mycket. Så frågan är, beror missljuden på stålet, som har visat tveksamma resultat förut, eller är det kanske min fräsmotor som är för liten? Den är galet stark men kanske har den för liten vikt för att ge ett jämnt skär i aluminium?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s