Invigning av elektroniken

image

Nu är elektroniken klar! Blev många sladdar att löda upp, och nya kontakter som knyter ihop de yttre kontakterna till elektroniken innuti.

image

Mitt i arbetet med att dra de nya kablarna. Här syns även den svarta usbsladden som drar ut usbkontakten till en yttre kontakt fastskruvad i lådan.

image

Lite kreativ får man vara för att kunna löda upp allt. Bytte kabel till en motor till en grövre, sist provade jag att använda en nätverkskabel men den var så tunn att det var en dålig ide. Då hade jag slut på den tjockare kabeln med fyra ledare dock, så det fick duga.

image

Till sist är lådan klar! Första gången jag provade den funkade allt utom styrningen av fräsmotorn, jag hade glömt att den nya versionen av grbl, mjukvaran som styr fräsen, har bytt plats på två utgångar mot vad som står på styrkortet. Vart lite orolig innan jag kom på det! Men det har verkligen gått som en dans att bygga lådan och koppla upp allt. Nu är elektroniken ordenterligt skyddad och jag har en riktig nödstopp som bryter strömmen till alla rörliga delar. Och jag har redan fått användning för det!
När jag provkörde elektroniken var fräsen i delar och en kabel hamnade i fara då jag inte tänkte på att den låg i vägen för den rörelsen jag ville prova, efter ett ögonblicks panik kom jag på att jag nu har en nödstopp. Faran avvärjdes enkelt och sen gick det enkelt att fortsätta efter att kabeln var flyttad till säkerhet.

Kommentera

