Wow..

image

Ujuj, har så mycket på gång med fräsen att jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja. Här är de två sista delarna till elektronikboxen iallafall, en botten och en fot. Ritad och böjd på frihand i skruvstädet så jag är fett nöjd, den tom står ju av sig själv!

image

Gick grymt bra att fräsa dem, använde en 4mm fräs och den verkar grym. Använde även en 3mm liknande de som jag knäckte så många av sist, men den här passade i chucken bättre så den rullade rätt bra! Men sen gick den av då plåten inte låg platt mot underlaget.. Det är ett gissel att sätta fast materialet alltså!
Men rätt kul dock, samtidigt som jag fräste byggde Tobbe ett vakuumbord till fräsen(jag var på Komtek, sa jag inte det?). Det är en superenkel sak egentligen, en platta med massa hål på en sida som man kopplar till lämplig dammsugare. Sen monterar man den på fräsbordet och då man lägger en skiva på bordet är det bara att slå på dammsugaren så sugs skivan fast. Den verkar sitta riktigt bra, bara man täcker över alla hål.
Så med vakuumbordet blir det förhoppningsvis lättare att få materialet att sitta bra!

image

Gjorde en bunt delar till Tomas med, galet fina skär!
Skarpa kanter och bara fina helt enkelt!

image

De två armarna är 10mm tjocka, men gjorda ur en bit 12mm tjock. Men det gick superbra att plana dem, grym fräs alltså.. Tänk om man kunde göra sånt på sin egen fräs 😉
Har skickat mina nya delar på målning med, det blir orange pulverlack! Spännande att se hur de blir!

Kommentera

