Pi power

image

Var och handlade mat på stan idag, kunde inte riktigt hålla mig från att gå in på Kjell o co och kolla om de hade en stepdown konverter jag kunde använda till att köra raspberryn till fräsen med. Vilket de såklart hade!

image

Galna specs på den, 3-40 volt som inspänning?? Skönt att det går att ställa utspänningen på den, för 49 kr känns den som ett kap.. För att vara köpt i Sverige iaf 😉

image

Efter att jag börjat löda upp den iaf testade jag att sätta i microusb kontakten till pien.. Den och en annan jag provade var dock för lång, den tog i fläkten som sitter på sidan. Så jag tänkte, jag tar och klipper bort lite av gummit på kontakten. Jo tjena, gick bra först men när den nästan var klar såg jag att jag nästan kapat en av sladdarna. Bara att klippa bort allt och löda om dem. Men det gick ju fint! Var dock lite nervös då jag klippte bort sladdstumparna och genast insåg att jag nu inte visste vilken som var plus och minus! Google räddade dagen, men det var ändå lite nervöst att testa om den funkade efteråt… Har du någon usbenhet du skulle känna dig trygg med att koppla in om du inte var säker på att sladden var kopplad korrekt? Inte?
Nå, det funkade ju iaf.

image

Med kortet monterat på baksidan och matningen uppkopplad va det dags att prova! Drog ur kontakten till pien och rattade in 5.1v, den ska ha 5v(USB), men enligt tillverkaren tappar den 0.25v över en skyddsdiod så 5.25 v är egentligen bättre. Då får eventuella usbenheter man kopplar in i den rätt spänning med. Tänker att 5.1 blir bra, då har jag lite marginal men ändå lite extra.

image

Till att börja med var displayen dock död, började fundera på om jag dödat den då den låg lös i lådan(alu!) och det kändes rätt surt. Visade sig dock att sdkortet tydligen satt fel och nu verkar den funka perfekt! 😀

Kommentera

