Uppgradering på g

image

Var nere på Komtek i fredags och fräste ut delarna till fräaen som jag ritat själv. Trodde det skulle ta ett tag men var där i nästan 10 timmar!

image

Gjorde texten och alla små hål med en 1.5mm fräs, man är rädd att peta på den så den inte ska gå av men tydligen gick det rätt bra.

image

Sen när jag bytte till 3mm fräsen jag brukar använda gick det sämre, första gick av direkt och nästa när den första profilen nästan var klar. Då hade jag ju bara en kvar, och var inte ens klar med en bit!
Bytte drog upp hastigheten på fräsen men och höll tummarna att det skulle få det sista stålet att hålla tills alla delar var klara, eller åtminstone tills de två jag börjat på blev klara!
Det gick tydligen bra, men på sista mm på den andra biten såg jag samma långa flisor som jag sett hemma alldeles innan fräsen gått av. Hemma vet jag ju dock varför det går dåligt och det hörs tydligt när maskinen blir överlastad, nu hördes det inget.
Använde tekniken med dubbla skär för profilen jag testade och då gick det nästan vägen..

image

Lyckades med alla bitar jag tänkt skära i 5mm, fortsatte sen med den sista sidan till elektroniklådan. Då gick fräsen av igen, precis då den nästan var klar! Bytte till en 4mm fräs som de köpt själva i stan, mina stål är ju importerade. Sjuk skillnad, det hördes knappt då den skar.

image

Alla delar klara.
Funderar på om det var så stor skillnad mellan stålen eller om det var för att det bara fanns en 3mm chuck och skaftet på mina stål är 1/8 tum, alltså 3,17 mm. De kärvade lite att få i men mekanismen ska ju centrera och greppa ändå så tänkte det skulle göra detsamma, men kanske var det därför de gick av. Ska se om jag kan få tar på en chuck i rätt storlek och jämföra sen.

image

Sen på lördagen blev det lite pyssel med att gänga motorfästen, och sen testade jag att montera delarna lite! 🙂

image

image

De verkar passa både med profilen och med varann! Kul! 😀

Kommentera

