Making chips

image

Jobbade på denna igår, kom på hur jag skulle göra för att kunna fräsa 5mm ALU utan att knäcka bitsen, hela dagen gick åt då jag provade olika saker och körde om och om igen. Vid ungefär 3mm djup vill stålet hugga in i sidan och kraften från detta blir mer än vad min fräs håller emot, vilket gör att stålet då istället för de 0.2 eller 0.3 mm som jag brukar ta per pass då tar 3mm eller mer på en gång och knäcks sen av kraften och vibrationerna från detta.
Jag kom dock på att den alltid hugger på samma sida och att detta beror på rotationsriktningen, hemsida med beskrivning av skillnaden här.
Jag brukar försöka använda climb cut då det ger bättre finish och inte hugger fast i delen på samma sätt, men i ett spår runt profilen skär alltid 100℅ av stålet och det blir climb på ena sidan och conventional på andra.
För att komma runt detta tänkte jag, ett spår som är bredare än stålet borde vara bättre. Vilket det också är, men även i bästa fall behövs det bara ett litet hugg så dras stålet in i hela sidan som inte är climb… Därför gjorde jag en trapp! Först tre mm med två spår 1.2 mm isär, sen resten med två spår 0.6 mm isär. Funkade perfekt.

image

Syns lite iallafall, men det verkar göra stor skillnad om man litar på ljudet iaf, det kan vara en slump men det lät inte lika ansträngt som det gjort förut.

Men. Jag lovade mig att dubbelkolla måtten mellan hålen innan jag fräste, vilket jag inte gjorde och de är därför 2mm för brett isär. Kul.

image

Den ska ersätta denna förresten, men den kommer sitta på andra sidan men matarskruven får sitta kvar. Det blir en rätt stor ombyggnad speciellt då jag lär bygga om xaxeln samtidigt, och måste flytta på fästena mot bordet.

Men!

image

Har även gjort denna på Komtek!

image

Gick som en dröm att skära ut, nästan iaf(hålen längst ner) men det är fronten till en låda för elektroniken. Kan bli riktigt snyggt! På sidorna kommer det sen sitta kontakter för alla motorer osv.
Även gjort en till version av min blinkreflex:

image

Gammal mot ny.

image

Den blev rätt mycket mindre! Sen blir det nog en version med dioden på ovansidan, som blir lättare att löda för barnen på Komtek.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s