Blink!

image

Har pysslat lite med en ide jag har, en reflex som tänds automatiskt när man är ute och går! Eller den börjar blinka. Den ska ha en switch som slår till vid rörelse, som då väcker en microprocessor som sköter blinkandet. Med de värden jag mätte upp för viloläget bör den ha batteritid på elva år!

Fast det blir ju mindre ju mer den används, men nu ska man aldrig kunna glömma att slå på/av den iaf då den gör det själv.
Första bilden är en testuppkoppling, kollar så koden funkar och att viloläget går som det ska.

image

Sen designade jag ett kretskort, detta är dock en prototyp då jag inte har rätt rörelseswitch än.

image

Fräste ut ett testkort och lött på komponenter, fick lära mig att skapa egna komponenter i eagle där jag ritade kortet, dels för lysdioden som är från Kina nånstans, dels batterihållaren som jag tog från ett gammalt moderkort. 😉 har man ingen lösning får man hitta på en!

image

På ovansidan sitter det nu en vanlig knapp, som startar blinkning i fem minuter.
Med så lite komponenter kan nog kortet bli ännu mindre, som första test är jag väldigt nöjd dock!

image

Ska till affären snart och stila med denna på jackan!

Kommentera

