Strul och tur

image

Slog på skrivaren, slog på värmen och tänkte jag skulle mäta spänningen på värmeelementet under skrivbädden medans jag väntade. Den var lite låg, så jag mätte på elektroniken istället. Där visade den ännu mindre? Sen gick temperaturen över målet på 70 grader utan att elementet slogs ifrån.
Så jag började kolla och prova och testa, stängde av värmen i programmet, startade om skrivaren flera gånger men värmen var fortfarande på.

image

Det verkar som om denna transistor lagt av. Har läst lite om att den är lite för klen, och när jag kände på den var den stekhet. En sak man lär sig rätt snabbt då man pysslar mycket med elektronik är att lyssna först och känna sen, då man lägger fingret på en komponent. Om det fräser så bränner du dig innan du känner det, men den lilla fukt som finns på fingertoppen skvallrar om att det är riktigt hett.
Men vilken soppa, femton kablar sitter på kortet.. Har faktiskt inte plockat loss den sen monteringen.
För att byta transistorn måste man ju dock och jag hade faktiskt annan som passade, ingen jag köpt utan en från en trasig skruvdragare! Lite tur!

image

Soppa.
När jag skulle ta loss transistorn lossnade dock kopparpadsen från ovansidan av kortet, så där rök några anslutningar! Där vid Q3 syns knappt att banorna är av..

image

Efter många svordomar och farhågor om att behöva köpa ett nytt kort så hittade jag layouten på nätet. Där visade det sig att det endast var indikatorlampan som var ansluten på ovansidan, de viktigaste banorna fanns på undersidan!

image

Lödde fast nya transistorn med orginalkablarna och sen var det bara att hålla tummarna och sätta ihop allt igen.
Och det funkade! Fett skönt, för jag skulle ju ändå skriva ut en sak.

image

Här är den iallafall! Blev less på att schampot ramlade ner så det ska bli en hylla över blandaren.
Fick lite mersmak av att arbeta med aluminium igår så testade att köra en plåt här hemma med, vilket gick hyffsat.. Det blir vibrationer som jag tror harmonerar i ramen och blir det för mycket så knäcker det frässtålet. Får se sen om jag får råd att göra de uppgraderingar jag tänkt 😉

image

Det blev rätt bra iallafall även om ett stål gick av, sen gängade jag hålen för en extra professionell feel.

image

image

Bara ett problem, hade massor av m5 10mm bultar(100 st) men hade bara två kvar då resten sitter på fräsen!
Så två vart perfekt men två för långa.

image

Orkade inte görat halvfärdigt så liite mer slöjd så.

image

Klart för montering!

image

Lite lätt industriell feel. 😉
Hade gärna gjort den mer utsirad men då det var så svajigt att fräsa formen så ville jag inte chansa om det skulle skita sig. Nästa gång kanske!

Kommentera

