Por favor

image

”Skrev ut en plåt” till en kompis idag. Den ska sitta i en server och jag är inte säker på att han gillar färgen. Så det blir lite kul att se vad han säger, ville han att jag skulle fräsa ut en plåt?
Oooch när vi ändå är på ämnet 😉 :

image

Tomas hade missat några plåtar till sin skrivare, så han undrade om jag kunde fixa dem. Trodde inte jag skulle ha tid med det just nu dock, men va ledig idag så gick ner på Komtek mest för att kolla läget, de brukar ändå stänga rätt tidigt. Men idag var det öppet trots att det inte var kurs så jag började pyssla på.

image

Till att börja med var skivan fäst med dubbelhäftande tejp, ingen hit tänker jag för trycket från att fräsa aluminium. Så började med att borra hål för försänkta skruvar. Sen tänker jag att skivan borde bli plattare utan tejp under som kan skrövla.
Så nu tänkte jag att fästningen av plåten måste va perfekt, bara att köra.. Nä. Den bågnar upp minst en halv mm. Otroligt hur man kan vända en skiva uppåner, men vilket håll man än vänder är mitten alltid högre?
Fick duga iaf.

image

Körde igång! Känns toppen nu när jag kört min egen fräs lite, blir en helt annan sak då man pysslar med nått hemma. Skar snällt genom plåten och det behövdes knappt kylmedel, till skillnad från sist då det gick en halvliter på en bit..

image

Man är stilig i dubbla skyddsglasögon!

image

Riktigt grymt, det bara rullade på. Började dock med alla hål;

image

För annars lossnar ju biten från resten av plåten innan den är klar! Inte bra.

image

Alla bitar klara. Det blir lite spån, som fastnar överrallt, som är omöjligt att få bort! Som grus.

image

Ser fräckt ut med bitar som bara är utskurna. Längst ner är det tre profiler, fick göra om lite då programmet tyckte att en 3mm fräs inte ryms i ett 3,2 mms hål. Tur som var va det endast de bitar som sitter vid höger och vänster(satt) kant som hade dem + den nedersta, och de lossnade inte vid första svängen utan satt med en tunn film kvar i plåten. Så jag kunde ändra i ritningen lite, fräsa dit de saknade hålen och sen ett sista varv runt dessa bitar och rädda dem. Ca 7 minuter istället för 45 för att köra om från början. Men en av bitarna i mitten hade lossnat så den fick jag lägga till.
Glömde ta en bild på de färdiga bitarna, men fina blev det. Fick skjuts av honom hem sen då han ville hämta dem 😉
Så nu är det slut på jullovet!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s