Grbl pendant

För att förklara, styrsystemet jag använder heter grbl, och det har stöd för en knappdosa där man kan starta, pausa och stoppa maskinen. Funkar inte riktigt på svenska då översättningen är hängsmycke, men tror det är vanligt att dosan för att styra kranar och sånt i industrin kallas för pendant. Så är lite inspirerad av det!

image

Modellen jag ritat som utgångspunkt, med runda hörn blir den förhoppningsvis trevlig att hålla i.

image

Hoppar lite här, har vänt på biten och kör en dubbelsidig fräsning för första gången!

image

Fräst spår för sidorna i toppen och bottnen, och provat att montera knapparna. Putsat med sandpapper med för att få en bra känsla, då man kanske håller i den… Kände då att det vore ju rätt synd att inte måla den, en schysst lackbets hade ju varit grymt. Hade ingen sån dock, så jag oljade in alla delar istället, lite på prov hur det blir.

image

Lite mörkare vart de iallafall. Så skönt att ha tillgång till en cnc, skulle jag bygga något liknande för hand skulle jag aldrig orka designa på samma sätt, inte gröper man ur ena sidan för att få dosan några millimeter tunnare då. Men då blir det ju inte lika bra heller!

image

Då delarna torkat så är det dags att koppla ihop allt, gick superlätt med nya lödstationen. Delarna passar så tight så egentligen behövs inte skruvarna men nu har jag ju gjort skruvhål så nu ska de vara där.

image

Så blev det! Funkar bra med, och det blir skönt att kunna pausa om jag måste iväg en sväng vilket jag hittills inte har kunnat göra!

Kommentera

